2016. március 20., vasárnap

4. házi feladat: Tanítási filozófiám


Tisztelt Olvasó!

Ismerőseim körében köztudott, hogy tanári pályára készülök, ezért egyetemi éveim alatt számtalanszor kerestek meg azzal a szándékkal, hogy német nyelvből érettségizni vagy nyelvvizsgázni szeretnének. Nagyon örültem ezeknek a megkereséseknek, és boldogan mondhatom, hogy többségben voltak/vannak a pozitív, mint a negatív élmények a felkészítő órák során. Azonban most a negatív élményeket szeretném inkább kiemelni, hiszen ezek mutattak rá érdekes problémákra. 

Német nyelvi felkészítésre nem csak diákok jelentkeztek hozzám, hanem néhány felnőtt is, mondván, hogy Ausztriában szeretnének munkát vállalni vagy a éppen a ranglétrán magasabbra lépni. Egy hölgy esetét szeretném kicsit részletesebben bemutatni és ezen keresztül tanítási filozófiám alaptételét kimondani. A hölgy két éve egy januári napon jelentkezett nálam, hogy jobb állást szeretne kapni Ausztriában, ezért német nyelvtudását februárra legalább alapszintre szeretné fejleszteni. Felmérvén nyelvtudását úgy döntöttem, hogy az alapoktól kell kezdeni, hiszen véleményem szerint csak azok pontos ismeretén keresztül lehet bonyolultabb mondatszerkezeteket megérteni és alkotni. Beleegyezett a munkába és elkezdtem a német nyelv "szépségeibe" bevezetni, először is a névelők világába. Meg vagyok győződve arról ugyanis, hogy ezek alapos ismerete nélkül nem lehet a német nyelvet megfelelően megérteni és használni. Ugyanakkor tudatában vagyok annak, hogy ezek az első lépések a legnehezebbek. A hölgy megígérte, hogy alaposan megtanulja ezeket és rendszeresen el fog járni órára. Azóta azonban nem keresett. 

Általános iskolai tapasztalatom, hogy felületes nyelvtudással nem lehet sikereket elérni, és a tanulás sem fog örömet okozni mindaddig, amíg nincsenek szilárd alapok. Nem lehet egy nyelvet pár hónap alatt tökéletesen elsajátítani, még a legnagyobb szorgalommal sem. A jó munkához idő kell, és sikereket megfelelő fáradozás és munka nélkül nem fogunk elérni, olvashatjuk már Grimmelshausen Der Abenteuerliche Siplicissimus Teutsch című művében is: "Gut Ding will Weile haben, und vortreffliche Sachen werden ohne große Mühe und Arbeit nicht erworben." Tehát tanítási filozófiám alaptétele az, hogy csak szilárd alapokra lehet építeni, azonban ezeknek a szilárd alapoknak a letétele rendkívül sok munkába kerül, ami természetesen megtérül majd. 

Mint ahogy azt már az előző blogbejegyzésemben is említettem, az IKT-nak fontos szerepet szánok pedagógiai munkám során, hiszen a 21. század diákjait nem tudjuk lekötni a régi módszerekkel. Kreatívnak kell tehát lennünk, és természetesen engednünk kell a diákoknak, hogy a tanórák keretein belül megvalósíthassák önmagukat, megmutathassák tehetségüket, kreativitásukat. Hagynunk kell őket, hogy régi dolgokat teljesen új módon közelítsenek meg, IKT-eszközök segítségével, miközben folyamatosan fejlődik digitális kompetenciájuk.

Ebben látom tehát az eredményes pedagógiai munka jövőjét!

Üdvözlettel
Kovács Dani

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése