2016. március 20., vasárnap

3. házi feladat: Digitális kompetencia

Tisztelt Olvasó!

A Nemzeti alaptanterv digitális kompetenciára vonatkozó része nagyon részletes tájékoztatást ad számunkra abból a szempontból, hogy mi minden tartozik ehhez a kompetenciaterülethez. A leírásból kiemelném azt a számomra lényeges pontot, hogy a készségek közé nem csak az információ megkeresése, összegyűjtése és feldolgozása tartozik, hanem a kritikus használat is. Elmondhatom, hogy germanisztika alapszakos hallgatóként számtalanszor felhívták az oktatók a figyelmünket arra, hogy az internetes keresőmotorok segítségével megtalált információt kritikusan használjuk fel. Nem volt tehát megtiltva az internet, mint óriási információbázis használata, azonban a Wikipédia bejegyzésekkel kapcsolatban mindig kihangsúlyozták, hogy alapos kutatás és utánajárás  előzze meg ezen cikkek használatát bármilyen szemináriumi munkában. Ezt a szemléletmódot én is magamévá tettem és azóta csak bizonyos esetekben használom ezt a weboldalt. Természetesen a Wikipédia bejegyzések is változtak az évek során, tehát véleményem szerint egyre alaposabb munkákkal, cikkekkel találkozhatunk ezen a felületen is.

Ami a későbbi tanári munkásságomat illeti, német-magyar szakos tanárként lehetőségem nyílik majd a digitális kompetencia széleskörű fejlesztésére. Ez alatt elsősorban az imént kifejtett kritikus információgyűjtést és felhasználást értem. Ezt a kritériumot mindenképpen kihangsúlyozom majd a tanulók előtt is. Magyar irodalom- és nyelvtanórán, de német nyelvórán is fejleszteném a tanulók digitális kompetenciáját kiselőadások megtartásával, hiszen ezek elkészítését minden esetben alapos kutatómunka kell hogy megelőzze. Továbbá nagyon fontosnak tartom azt is, hogy a tanulók adekvát módon készítsék el a kiselőadásukat kísérő digitális támogatást, szemléltetést szolgáló prezentációjukat. Ilyen önálló munka során megismerkedhetnek különböző prezentációkészítő programokkal, és használatukkal. 

Azonban nem csak kiselőadás elkészítése során lehetne a diákok digitális kompetenciáját fejleszteni, hanem akár olyan olvasmányok feladásával, amelyek digitálisan is elérhetőek. Itt elsősorban a gutenberg.spiegel.de internetes oldalra gondolok, ahol a diákok számos olvasmányt elérhetnek anélkül, hogy azokat a könyvtárból kellene kikölcsönözni. Ezt a rendkívüli lehetőséget mindenképpen ki fogom aknázni tanári munkásságom során.

Végül pedig egy videót hoztam, amit a 2015/2016-os őszi félév során a Tanulás és tanítás elnevezésű kurzus keretein belül láthattunk. Véleményem szerint ez a videó nagyon jól mutatja, hogy a mai diákokat már nem lehet a régi bevált módszerekkel elkötelezni a tanulás mellett. Szükség van tehát arra, hogy a tanár minél inkább ismerje a digitális világ lehetőségeit annak érdekében, hogy a diákokat szükségleteiknek megfelelően tudja támogatni a tanulás során.



Remélem hasznosnak találjátok a fenti gondolatokat!

Üdvözlettel
Kovács Dani

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése